Wydrukuj tę stronę

Kto za co płaci na weselu. Budżet ślubny.

Zaplanowanie budżetu ślubnego to często jeden z najtrudniejszych i najbardziej stresujących momentów.

W większości wypadków na samym początku planowania wesela Młoda Para po prostu nie orientuje się, jakie wydatki musi ponieść. Większość podejmowanych decyzji ma swoje reperkusje w budżecie: począwszy od wyboru miejsca przyjęcia, jego daty, poprzez rodzaj cateringu, ilość zaproszonych gości, aż po wybór ślubnych strojów, muzyki, fotografa, florysty itd.  W miarę postępu przygotowań różne media pozwalają na zorientowanie się o średnich cenach podwykonawców wesela.


Kto za co płaci?

To pytanie pozwala określić źródło finansowania. Historycznie to rodzina panny młodej była odpowiedzialna za organizację przyjęcia. Obecnie źródła finansowania mogą być bardzo różne: czasem partycypują w nich obie rodziny w różnych układach, czasem tylko rodzina jednej ze stron (w tym również Pana Młodego), a coraz częściej pary finansują swoje przyjęcia z własnych środków.
Prawie zawsze ten, kto płaci, ma kontrolę i decydujące słowo. Zdarza się, że po ustaleniu podstawowych wydatków, narzeczony lub narzeczona dopłacają z własnych środków do tego, co ma dla nich największe znaczenie.

Podstawowe rady odnośnie budżetu
a) Poznajcie swoje priorytety. Na przykład jeśli wybieracie ekskluzywną restaurację, w środku lata, w sobotę – musicie być przygotowani na odpowiedni wydatek.

b) Bądźcie elastyczni. Jeśli chcecie zmniejszyć budżet być może konieczny będzie kompromis np. zmiana terminu.

c) Przede wszystkim określcie liczbę gości, termin i miejsce – pozostałe decyzje związane z planowaniem będą zależeć od tych trzech czynników.

d) Pamiętajcie o tym, aby uaktualniać budżet zawsze, kiedy pojawi się dodatkowy element lub kiedy zmieni się kwota. W trakcie określania możliwości finansowych i budżetu bardzo ważna jest otwarta i szczera rozmowa. Każde niedopowiedzenie na tym etapie może przełożyć się na konflikt lub inne problemy w przyszłości.

Niekiedy podaje się procentowe rozłożenie budżetu na poszczególne elementy. Trudno jest to odnieść do rzeczywistości. Koszt przyjęcia, zespołu, fotografa zależy od indywidualnych wyborów danej pary. Jednak jeden element jest zawsze decydujący, są to koszty przyjęcia: wynajmu miejsca, jedzenia i napojów, które zwykle pochłaniają 50% budżetu. Zawsze jednak powinniście wiedzieć ile macie zamiar wydać.
Prowadzenie skrupulatnych zapisów pomoże Wam też w ostatecznych rozliczeniach z podwykonawcami. Będziecie wiedzieli, komu, ile i za co musicie zapłacić.


Tekst: Redakcja abcslubu.pl

Zdjęcie: Światłoczuli.pl

 

Oceń ten artykuł
(0 głosów)