Schudnąć zdrowo? Krótka dieta nie wystarczy

Niemal połowa Polaków ma problem z nadwagą – wynika z badań przeprowadzonych przez Millward Brown. I chociaż większość z nich przynajmniej raz w życiu podejmuje próbę zrzucenia zbędnych kilogramów, często ich wysiłki nie są skuteczne. Jeszcze częściej efekt okazuje się krótkotrwały.

 

dieta chudnięcie gubienie kilogramów fitness sport healthy lifestyle ćwiczenia siłownia zumba nutridieta

Problem nadwagi staje się coraz poważniejszy zarówno w Polsce, jak i innych krajach rozwiniętych. Częstość występowania nadwagi i otyłości stale wzrasta. W 1996 r. odsetek osób z nadwagą i otyłością wynosił w Polsce tylko 27,7%. W 2015 r. Millward Brown donosiło już o 49,55%. Taki stan rzeczy z kolei negatywnie odbywa się i na zdrowotnej kondycji społeczeństwa – zbyt duża masa ciała sprzyja wielu chorobą i na psychicznej – ze względu na pojawiające się problemy z zaakceptowaniem własnego wyglądu.

Nieskuteczne działania

Zagonienie, nie zwracanie dostatecznej uwagi na posiłki, fast foody, brak aktywności fizycznej, stres, siedzący tryb życia – to wszystko sprzyja otyłości w krajach rozwiniętych. Walka o utrzymanie właściwego wskaźnika BMI nie jest prosta i często okazuje się nieskuteczna. Badania Iana Campbella przeprowadzone w Wielkiej Brytanii (gdzie wskaźnik nadwagi i otyłości przekroczył już 60%) wskazują na to, że chociaż 60% spośród osób mających nadwagę przechodzi co jakiś czas, nie przynosi ona pożądanego rezultatu. Niemal połowa spośród osób, które zrzuciły parę kilo, doświadcza efektu jojo. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu dwóch czynników: wybieranie niewłaściwych, szkodliwych dla organizmu diet oraz brak świadomości, co do tego, że sama dieta, stosowana w dodatku przez krótki czas, nie wystarczy.

Dbając o jakość posiłku

Jednym z błędów najczęściej popełnianych przez osoby odchudzające się, jest próba drastycznego ograniczania ilości spożywanego jedzenia. Głodówka może sprawdzić na krótką metę, ale nie uzyskamy w ten sposób szczupłej sylwetki na stałe. Można wręcz osiągnąć skutek odwrotny od zamierzonego: organizm przygotowuje się na okresy głodówki poprzez oszczędzanie zasobów. W dodatku wygłodzony człowiek ma większe szanse ulegnięcia pokusie zjedzenia niezdrowej przekąski.

Tym, co liczy się przede wszystkim, jest jakość posiłków oraz częstotliwość ich spożywania. Dobrze jest jeść mniej, za to częściej, dbając o to, aby dostarczać ciału wszystkich niezbędnych substancji. Najlepiej wyznaczyć też sobie stałe godziny jedzenia – co trzy, cztery godziny. W ciągu dnia takim posiłkiem może być na przykład odpowiednio przygotowany koktajl albo jabłko. Posiłki przygotowywane na parze albo gotowane, nie smażone, białe mięso zamiast tłustych potraw, owoce zastępujące słodycze, dużo warzyw, woda mineralna albo wyciskany sok zamiast nektarów ze sklepu – taka zmiana jadłospisu może pomóc zrzucić zbędne kilogramy.

W przypadkach, w których mamy trudności z ułożeniem diety samodzielnie, można zwrócić się do dietetyka albo przemyśleć zamówienie cateringu dietetycznego (istnieje kilka firm specjalizujących się w tego typu usługach, np. catering dietetyczny Katowice od Nutridieta). Ten drugi ma tę dodatkową zaletę, że jest dobrym rozwiązaniem dla osób mających niewiele czasu.

O żywienie warto zadbać już po schudnięciu, inaczej doświadczymy efektu jojo. Niekoniecznie trzeba odmawiać sobie niezdrowych rzeczy zawsze (na dłuższą metę to wręcz niewskazane, bo później może łatwiej dojść do całkowitego odrzucenia zdrowego odżywiania), ale dobrze starać się na co dzień stawiać raczej na odpowiednio zbilansowane dania.

Aktywność fizyczna kluczem do sukcesu

Dieta powinna być wspierana aktywnością fizyczną. Najskuteczniejsze przy odchudzaniu zazwyczaj są takie formy aktywności jak pływanie, jeżdżenie na rowerze oraz bieganie. Warto jednak postawić na coś, co sprawia nam przyjemność, dobierając formę ćwiczeń do indywidualnych preferencji. Ćwiczenia cię nudzą? Może dobrym pomysłem będzie więc zakup rowerka stacjonarnego – jeżdżąc na nim można czytać albo oglądać seriale. Lubisz tańczyć? Zapisz się na zajęcia zumby. Wolisz coś spokojniejszego? Pomyśl o jodze. Nie masz za wiele czasu? Ćwicz w domu, samodzielnie komponując zestaw ćwiczeń. Potrzebujesz czegoś do mobilizacji? Wykup karnet na siłownię.

Warto ćwiczyć przynajmniej trzy razy w tygodniu, a już po zrzuceniu zbędnych kilogramów kontynuować to chociaż raz – dwa razy w tygodniu. Nie musisz ćwiczyć codziennie – zazwyczaj organizm potrzebuje czasu na zregenerowanie. By zacząć spalać kalorie trening powinien trwać minimum trzydzieści minut, optymalny czas to około czterdzieści – sześćdziesiąt minut.

Trwałe, zdrowe odchudzanie wymaga przede wszystkim cierpliwości oraz systematyczności. Należy w tym przypadku myśleć długofalowo i pamiętać, że liczy się po pierwsze długofalowa skuteczność, po drugie – nie zaszkodzenie samemu sobie.

Tekst i zdjęcie: Nutridieta

 

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Skomentuj