Biżuteria luksusowa staje się sposobem wyrażenia siebie. Klienci coraz częściej wybierają projekty wyszukane i unikalne. Producenci dostrzegają ten trend i wychodzą mu na przeciw. W efekcie, oferty największych producentów biżuterii stają się coraz bardziej zróżnicowane.
Coraz częściej poruszanym tematem jest również możliwość pełnej personalizacji biżuterii oraz realizacja usług na indywidualne zamówienie. Rozwiązania mające pojawić się w najbliższej przyszłości, mają umożliwić klientom projektowanie własnych elementów biżuterii, zarówno z pomocą projektantów jak i narzędzi projektowych wykorzystujących możliwości sztucznej inteligencji.
Już w roku 2025 spodziewane jest znaczne nasilenie tego kierunku wśród wiodących producentów. Warto również zauważyć, iż sprzedaż biżuterii luksusowej w coraz większym stopniu odbywa się online.
Analiza i prognozy trendów sprzedaży biżuterii luksusowej w latach 2020 - 2030
Rynek biżuterii luksusowej odnotowuje stabilny, dość dynamiczny wzrost. Wartość globalnego rynku rośnie, zaczynając od poziomu ok. 260 mld USD w 2020 r., do prognozowanych około 480 mld USD w roku 2030.
Oznacza to średni roczny wzrost na poziomie 8,7% w latach 2025 - 2030.
Surowce - złoto, diamenty i kamienie szlachetne
Wciąż najchętniej wybieranym surowcem jest złoto. Surowiec ten dominuje szczególnie jeżeli chodzi elementy biżuterii tj. obrączki ślubne czy kolczyki. Zauważalne jest również coraz silniejsze zainteresowanie diamentami i innymi kamieniami szlachetnymi.
Zobacz wspaniałe obrączki ślubne Diamond Sky
Wartość biżuterii z diamentami na globalnym rynku zwiększyła się około 30 mld USD w roku 2020, do około 49 mld USD w roku 2024. Warto dodać, iż prognozowane są kolejne wzrosty, do szacowanej wartości ponad 80 mld USD w roku 2030.
Pozostałe surowce
Nieco wolniejszy niż w przypadku diamentów, jednak zauważalny jest również wzrost zainteresowania platyną oraz perłami. W przypadku biżuterii luksusowej, elementy wykonane z wykorzystaniem innych surowców stanowią niewielki ułamek rynku.
Segment kamieni szlachetnych, tzw. gemstones, notuje najszybsze tempo wzrostu w ujęciu procentowym. Udział tego typu biżuterii podwaja się w ciągu każdej dekady.
Biżuteria neutralna pod względem płci
Biżuteria neutralna pod względem płci to coraz bardziej widoczny trend zarówno w zakresie projektowania jak i marketingu. Biżuteria luksusowa w ciągu ostatnich lat staje się bardziej inkluzywna. Pojawia się coraz większa ilość projektów, odpowiadających wszystkim płciom. Ten trend bez wątpienia zmienia branżę.
W przyszłości oczekiwać możemy, iż coraz więcej marek przyjmie inkluzywność jako silny kierunek w swoich kolekcjach.
Minimalizm
Prostota i personalizacja to dwie siły kształtujące nowoczesne wzornictwo w biżuterii.
Minimalistyczna biżuteria o czystych, prostych liniach trafia do klientów poszukujących stonowanej elegancji. Konsumenci coraz częściej poszukują biżuterii, którą można dostosować do swoich potrzeb, która odzwierciedla ich wyjątkowe gusta i tożsamość.
Możliwość personalizacji pozostanie dużym atutem, na przyszłym rynku biżuterii.
Rosnąca rola sprzedaży bezpośredniej
Sprzedaż w branży jubilerskiej wciąż odbywa się przede wszystkim za pośrednictwem zewnętrznych sprzedawców detalicznych.
Jednak w miarę rozwoju handlu elektronicznego model sprzedaży bezpośredniej, szybko zyskuje na popularności. Prognozuje się, iż od roku 2025 r. coraz więcej marek jubilerskich zacznie przesuwać strategię sprzedaży w kierunku DTC (wprost do klienta). W rezultacie udział tradycyjnych kanałów sprzedaży detalicznej, jak np. salony jubilerskie w centrach handlowych, zacznie maleć.
Model DTC oferuje markom jubilerskim możliwość kontrolowania całej ścieżki zakupowej, od działań marketingowych i sprzedaż, aż po obsługę klienta i dostawę. Sprzedaż online oraz za pośrednictwem ekskluzywnych sklepów flagowych, pozwoli markom budować silniejsze, bardziej spersonalizowane relacje z klientem. W tym modelu możliwe jest również zaoferowanie bardziej konkurencyjnych cen.
Wykorzystując dane oraz możliwości sztucznej inteligencji, pozwoli markom jubilerskim tworzyć ekskluzywne, dopasowane oferty, zwiększając tym samym lojalność klientów. Sprzedaż w modelu bezpośrednim to również większa elastyczność w zakresie personalizacji i usług na zamówienie, nie możliwa do osiągnięcia w przypadku tradycyjnych kanałów sprzedaży detalicznej.