Zakupy ślubne w Internecie - prawdy i mity

Zakupy w Internecie to bardzo proste i przyjemne rozwiązanie. Zamiast jechać do sklepu, tracić czas w kolejkach i targać ciężkie siatki z powrotem do domu możemy wybrać interesujące nas produkty do wirtualnego koszyka, zapłacić i oczekiwać kuriera, który przyniesie zamówienie prosto do naszego domu. Proste, prawda?

 

Niestety w internecie zaroiło się od mitów na temat e-sklepów. Mitów, dodam, w większości nieprawdziwych i krzywdzących wielu uczciwych sieciowych sprzedawców. Dlatego postanowiłam rozprawić się z najczęściej spotykanymi opiniami na temat sklepów internetowych. Drogi czytelniku, droga czytelniczko, sprawdź proszę, jak to jest naprawdę.

1. Sklep internetowy chce mnie oszukać.

MIT. W tej chwili w samej Polsce działa około 20 tysięcy sklepów internetowych. Spośród nich tylko niewielki promil prowadzony jest przez faktycznych oszustów, którzy chcą szybko dorobić się na ludzkiej krzywdzie. Takie sprawy są mocno nagłaśniane przez media i z pewnością u wielu z Was mogą wywołać negatywne skojarzenia. Jednakże niemal wszyscy internetowi sprzedawcy są uczciwi i jedyne co chcą, to prowadzić przejrzysty, legalny biznes.

Jeśli nie jesteście pewni, czy wybrany przez Was sklep jest godny zaufania, przed złożeniem zamówienia sprawdźcie opinie, jakie wystawili mu poprzedni klienci. Znajdziecie je choćby w takich serwisach, jak opineo.pl, w porównywarkach cenowych (np. skąpiec.pl, ceneo.pl) lub wpisując w wyszukiwarce Google frazę nazwa sklepu + opinie.

2. W sklepach internetowych kupię taniej.

PRAWDA. Sklepy internetowe w przeciwieństwie do stacjonarnych oferują znacznie tańszy towar. Dlaczego? W grę wchodzą tu wszelkie koszta dodatkowe związane z prowadzeniem sklepu. W tradycyjnych duża część zarobków przeznaczana jest na pensje dla kilku, kilkunastu pracowników, czynsz za wynajmowany lokal i spore zatowarowanie (aby półki nie świeciły pustkami).

Jeśli chodzi o sklepy internetowe - koszt ich prowadzenia jest znacznie mniejszy. Cała obsługa rzadko kiedy przekracza kilka osób. Lokal również jest znacznie tańszy, gdyż może znajdować się w dowolnej lokalizacji, niekoniecznie w największym centrum handlowym lub najmodniejszej ulicy w mieście. Nie trzeba go również specjalnie przystosowywać. Często sklepom internetowym wystarczy niewielki pokoik i magazyn, w którym mogą przechowywać towar. Dlatego też zwykle oferują niższe ceny, by przyciągnąć do siebie klientów.

3. Moje zamówienie przyjdzie zniszczone.

MIT/PRAWDA. W tym wypadku sprawa nie jest jednoznaczna, gdyż w momencie wydania przesyłki kurierowi, sklep nie jest w stanie zagwarantować tego, że dojdzie ona bezpiecznie do adresata. Niestety wielu kurierów traktuje przesyłki w sposób dość brutalny i nie zwraca uwagi nawet na wielkie naklejki „UWAGA SZKŁO”. Dlatego sklepy, które dbają o klienta, zabezpieczają paczki w taki sposób, żeby zminimalizować ryzyko jakichkolwiek uszkodzeń.

Jeśli jednak produkty z Twojego zamówienia przyszły zniszczone, nie załamuj rąk. Poproś kuriera o formularz szkody i wypełnij wszystkie pola opisując dokładnie stan paczki oraz rodzaj jej zabezpieczenia. Następnie skontaktuj się ze sklepem jak najszybciej. Sklep, który ceni swoich klientów prześle Ci zamówione produkty jeszcze raz, a Ty nie poniesiesz z tego powodu żadnych dodatkowych kosztów.

4. Moje pieniądze może przejąć haker.

MIT. Wiele osób obawia się, że korzystając z szybkich przelewów lub płatności kartami kredytowymi, mogą paść ofiarą hakerów, którzy włamią się na ich konta i pozbawią wszystkich oszczędności.

Jest to na szczęście myślenie nieprawdziwe. Ponieważ każda bankowa transakcja w Internecie jest chroniona najnowocześniejszymi zabezpieczeniami. Są one tak skomplikowane, że ich obejście nawet najlepszemu specjaliście może zająć kilka, a nawet kilkadziesiąt minut. Ile trwa sama transakcja? Jej czas nie przekracza kilku sekund. Widzicie więc, że nie ma fizycznej możliwości, żeby ktokolwiek był w stanie w tak krótkim czasie złamać zabezpieczenia i przejąć pieniądze. Uwierzcie mi, jest to znacznie trudniejsze, niż pokazują na filmach. I póki nie podamy niepowołanej osobie haseł do konta, póty pieniądze na nim zgromadzone są całkowicie bezpieczne.

Przy okazji warto rozwiać w tym wypadku jeszcze jedną wątpliwość podchodzącą pod powyższy mit. Wiele osób bowiem obawia się, że płacąc za zamówienie przez Internet podaje sklepom swoje dane do konta. Tutaj muszę Was uspokoić - taka sytuacja nie ma miejsca. W momencie, gdy przyjdzie czas na wykonanie przelewu, sklep kieruje nas na zabezpieczoną stronę firmy obsługującej płatności, ona z kolei dopiero łączy nas za pomocą szyfrowanego połączenia z bankiem. Sklep otrzymuje tylko od operatora informację o pozytywnej transakcji. Nie trafiają do niego żadne inne dane.

5. Muszę długo czekać na zamówienie.

MIT. Dziś zamówienia w sklepach internetowych realizowane są w tempie błyskawicznym. Oznacza to, że zamawiając produkt zwykle do godziny 13.00-15.00, jeśli jest on na magazynie, a my wybieramy przesyłkę kurierską, paczka wychodzi jeszcze tego samego dnia. W ciągu nocy przemierza dystans między magazynem sklepowym, a docelowym kurierem, który przywiezie ją pod wskazany adres. Wszystko to trwa zwykle około 24 godzin.

Wyjątkiem są sytuacje losowe (wszelkie awarie sprzętu powodujące opóźnienia) lub okres przedświąteczny, gdzie czas oczekiwania na produkt może wydłużyć się nawet do kilku dni ze względu na dużą ilość obsługiwanych jednocześnie przesyłek.

Mam nadzieję, że wyjaśniając powyższe zagadnienia rozwiałam Wasze wątpliwości, co do kupowania w sklepach internetowych. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że jest to bardzo wygodna forma zakupów i jeśli zachowamy minimum ostrożności, wszystko przebiegnie prosto, szybko i całkowicie bezpiecznie.

Sofia Rinelli, Czerwona Maszyna

www.czerwonamaszyna.pl

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Skomentuj